Världens godaste blåbärsmuffins

Numera bakar jag något ett par gånger i veckan för att lägga i frysen, tror att det kommer gå åt sen när lilla pyret har kommit och bekanta kommer över på besök/inspektion. Igår blev det blåbärsmuffins med crumble ovanpå som kommer ifrån Leilas recept, och de är verkligen supergoda! Går inte att misslyckas med!

ca 12 muffins (en muffinsplåt)


100 g smör
2 st ägg
2dl mjölk
1.5 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt


Fyllning:
1/2 pkt frysta blåbär


Crumble:

75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker


Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt (så håller de formen!).

Blanda blåbären med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet.  Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.  Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.

Grädda i cirka 20 minuter, 175 C. (Mina fick dock stå ca 25-30 min innan de blev klara, känn med en sticka/tandpetare så de inte är kladdiga inuti!)



Innan de åkte in i ugnen!



Färdiga! De fina muffinsformarna fick jag av Anders mamma, stora amerikanska formar med hjärtmönster på! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0