På upptäcktsfärd

Idag har vi utforskat Visbys gator och promenerat i flera timmar på kullerstenarna. Vi har sett jättemånga söta små hus, ringmuren, kyrkan och även hunnit med att fika på ett väldigt mysigt café som hette Skafferiet. Det var ett hus från 1700-talet som tydligen var väldigt välbesökt och det fanns massor av goda bakverk att välja mellan. Vi delade på saffranspannkaka med grädde och salmbärssylt, samt en cappuccinomousse tårta. Kaffet som serverades hade de själva rostat i ett litet torp på baksidan och vi gick dit för att köpa med oss lite hem för det var verkligen supergott!

Vi hann även äta en sen lunch på ett café i närheten av hotellet och tänkte gå ned till relaxen på eftermiddagen. Det var väldigt mysigt där nere med pool och vilstolar, men tyvärr var vattnet så kallt att det bara blev ett snabbdopp innan vi gick upp på rummen igen. Hade sett fram emot att få värma sig lite och flyta runt i poolen, men fick nöja oss med en varmdusch istället.

Efter en powernap på hotellrummet så gick vi ut för att äta middag på en restaurang som hette Bolaget, alldeles vid stora torget och som vi gick förbi tidigare under dagen. Varmrätten var riktigt god, jag åt bouillabaisse med aioli och älsklingen valde jättegod anka. Tyvärr var servicen inte den bästa, vi fick vänta väldigt länge på servitriserna och efterrätten kunde ha varit lite roligare. Kanske skulle vara en bättre upplevelse om man gick dit en kväll då det var mindre folk, så de hann ta hand om alla gäster. Igår var vi för övrigt på restaurangen som ligger vägg i vägg med hotellet, Friheten. Om ni går dit, ta den rostade biffen med tryffelhollandaise, den var av toppklass!

Nu ska vi nog kika på en film innan det är dags att sova och imorgon ska vi gå på julmarknaden. Efter att ha sett alla förberedelser som affärerna på stan gjort under dagen så kan det nog bli riktigt lyckat. Det är jättefint julpyntat och vi hörde i en delikatessbutik att de ska ha provsmakningar under dagen. Ser vi fram emot =)

Vi gick förbi ett jättelitet hus där Anders kunde ha rensat hängrännorna utan att använda stege, haha!

Miljöombyte

Efter en grå och tråkig höst i Gävle så behövdes lite miljöombyte för oss båda och imorse styrde vi bilen mot Nynäshamn för att ta färjan över till Gotland. Tre timmar senare kunde vi köra av båten och checkade in på Clarion hotell i Visby, ett av de mysigaste och finaste hotellen som jag i alla fall bott på! Nära centrum och innanför ringmuren, perfekt läge för att strosa runt lite och utforska stan.

Första intrycket sa att det finns gott om delikatessbutiker och inredningsaffärer, något som passar oss båda med andra ord. Vi hann äta en sen lunch på ett café och kom hem med påsar med olika téer, chokladpraliner, marmelad och annat smått och gott. Chokladpralinerna gav mig idéer inför julbaket. Choklad med ingefära samt en annan pralin med pistasch var nog bådas favoriter. Underbart gott!

Snart ska vi ned och äta en god middag på hotellrestaurangen, som verkar ha en lovande meny. Efter det har vi biljetter till premiären av senaste Stieg Larsson-filmen så det får bli vår kvällsunderhållning.

Imorgon har vi än så länge inga speciella planer, blir nog så att vi fortsätter utforska stan lite mer. Kanske ett besök i relaxen på hotellet också? På söndag är det julmarknad som jag gärna vill gå på innan vi åker hem mot Gävle igen. Mysigt kommer det i alla fall bli!