Ugnsstekt kyckling med sötsursås

Jag tänkte ju börja pröva nya recept ur vår gedigna kokbokssamling. Sagt och gjort, först ut blev Jamie Olivers ugnsstekta kyckling med hemmagjord sötsursås! Älsklingen lät lite skeptisk först, undrade om jag skulle göra en hel kyckling helt själv? Så klart jag skulle!

Receptet kommer ifrån Happy Days med Jamie Oliver, som sagt var, och man tillagar kycklingen i ugnen med en massa grönsaker som sedan blir till den sötsura såsen. Superenkelt och jättegott!

Fyll den hela kycklingen med en näve färsk persilja och riven färsk ingefära. Salta, peppra och olja.

Dela grönsaker i rätt så stora bitar, en röd och en gul paprika, två rödlökar, en färsk chili, en halv ananas, en skvätt olja, salt och peppar.

Skjutsa in kycklingen och grönsakerna i ugnen tills de är klara, ca 1,5 timme. Mixa grönsakerna (man kan spara lite att ha till middagen istället för sallad) och spadet med 2 msk socker och 3 msk balsamvinäger, dela på kycklingen och koka ris till. Färdigt!



(Detta var innan tillagningen, glömde ta en bild när det kom ut ur ugnen och innan jag hunnit massakera kycklingen).

Hur smakade då middagen? Jo det blev jättegott! Gillade verkligen den sötsura såsen, smakade mycket bättre än sådan som man får till kinamaten. Det bästa var att det var så enkelt att göra middagen också, den klarar ju sig själv i ugnen. Fast var försiktig när ni mixar såsen om ni använder en stavmixer, det stänkte överallt för mig så jag fick torka både diskbänk och kakel (men säg inget till sambon, han var som tur var inte i köket när det hände... :)

Denna maträtt får dessa betyg av mig:
Smak 3,5/5 - tyckte att kycklingen och såsen var väldigt god men grönsakerna blev väldigt mjuka av spadet och den långa tillagningen. Med en vanlig sallad till så hade nog betyget blivit högre.
Tillagning 2,5/5 - beror nog mest på stavmixern... Var väldigt smidigt att ha allt på samma plåt och det skötte sig själv i ugnen.

Får återkomma om sambons betyg, men han åt med god aptit i alla fall!


Kommentarer
Postat av: My

Diskbänk och kakel är väl gjorda för att de kunna skitas ned, så ser jag på det i alla fall....;)

2010-03-03 @ 13:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0