Mandelbiskvier

Lyckades dra på mig en förkylning efter helgens jobb och jag tappade i princip rösten i början av veckan. Det hade säkert varit skönt för sambon om jag haft vett att hålla tyst och vila rösten, men jag pratade/kraxade säkert på i vanlig ordning ändå.

Ett måste när man är förkyld är ju varm nyponsoppa med glass och mandelbiskvier, och det är den enda gången jag äter det. Köpte hem alla saker från affären och råkade sedan syna ingrediensförteckningen på mandelbiskvierna. Det visade sig att de innehöll en blandning av hela 16 olika ingredienser/tillsatser och endast 4 % mandel. I mandelbiskvier. Ni vill nog inte ens veta vad de egentligen bestod av. De hann dessutom bli mjuka i nyponsoppan inom två minuter, det ska vara knapriga biskvier!

Letade istället fram ett recept på hemmagjorda biskvier, tänkte att det inte kan vara så svårt att göra egna. Och det var det heller inte! Så nu ska jag njuta av nyponsoppa med glass och knapriga mandelbiskvier med endast 3 ingredienser. Mandelmassa, äggvita och lite kokos. Inga tillsatser här inte! Det är även vad jag komma göra till vårt barn när hon en dag blir förkyld och vill ha något gott.



Snabbt recept:
Riv ca 150 gr mandelmassa och blanda med en lätt uppvispad äggvita och ½ dl kokos till en smidigt smet. Spritsa ut små klickar på en plåt och sätt in i ugnen på 125 grader i ca en halvtimme tills de fått färg och blivit torra. Färdigt!

Kommentarer
Postat av: Malin

Åhh jag vill också ha!

2010-03-04 @ 00:57:04
Postat av: Anonym

2010-03-04 @ 22:34:34
Postat av: Mamma snart mormor!

Jag längtar efter bebisen!! :-)

2010-03-04 @ 22:36:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0