Havrecookies och kolasnittar

Imorgon ska vi börja fira Anders som fyller år och jag har föreberett med att baka lite småkakor tills dess. Det kommer bli flera kalas de närmsta dagarna så det gäller ju att vara väl förberedd! Den första kakan som bakades var kolasnittar med recept från Leilas bok A piece of cake och de blev supergoda! Riktigt gräddig kolasmak med ingefära i, lite hårda och sega på samma gång. Lätta var de att göra också så det receptet kan jag rekommendera!

Kaka nummer 2 som bakades var havrekakor med valnötter och choklad från systrarna Eisenmans kokbok Två systrars söta. I det ursprungliga receptet skulle det vara russin istället för choklad, men det bytte jag ut. Malin och Henke kom över ikväll och provsmakade kakorna. Jag tror det gick åt nära 12-15 havrekakor så det blev nog ett gott betyg!

Började förövrigt baka havrekakorna igårkväll då jag hade tråkigt och trodde det bara skulle ta någon timme, inklusive diskning efteråt. Men knappast! Blev så många plåtar (över 50 kakor fördelat på 4 plåtar) så jag var inte klar förrän framåt halv tolv på kvällen. Men vad gör man inte för sin älskling? Sen så var jag ju tvungen att provsmaka därefter och det kanske inte var det bästa att äta socker precis innan vi skulle gå och lägga oss...



Om någon vill ha recept så kommer de nedan.

Leilas kolasnittar (ca 25 stora)

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap 
2.25 dl vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat (alt. 1 tsk bakpulver) 
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap krämigt. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten. Dela degen och rulla ut till två längder. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.

Havrekakor med valnötter och choklad (ca 50 st alt. 25 caféstorlek)


200 g rumsvarmt smör eller margarin
1 dl strösocker
2,5 dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
0,5 tsk bikarbonat
7 dl havregryn
2 dl hackad choklad
2 dl grovt hackade valnötter


Blanda alla torra ingredienser med russin och valnötter.
Rör smör och socker pösigt, tillsätt ägg och vatten och därefter de torra ingredienserna. Klicka ut på bakplåtspapper och grädda i 175 grader. Låt svalna på galler.
Grädda i 12 minuter, de skall vara mjuka när man tar ut dem.


Piece of cake!


Kommentarer
Postat av: mamma

Men, jag som slagigt upp receptet på Leilas kola-kakor och tänkt baka dom och ta med upp.. :-))

2010-03-31 @ 19:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0