Sommar i en skål

Efter några minst sagt intensiva dagar i Agnes sällskap så behöver jag lite matlagningsterapi och även Anders kan behöva muntras upp med något gott. Just nu är det ju högsäsong för svenska jordgubbar och man lär väl passa på att äta så många man kan innan de försvinner igen! 15 kr/litern betalade vi för de röda bären. Från Finnerödja ska de vara, de har de godaste gubbarna i år! (och tro mig, vi har hunnit äta en hel del och vet vad vi pratar om).

Så vad ska man göra med jordgubbarna? Ja, bara jordgubbar och glass är ju jättegott, eller bara att äta som de är, eller kanske i en smoothie. Annars så kan man också göra jordgubbskräm och överraska sin sambo med! Det är uppskattat! ;)

Jordgubbskräm:

2 liter jordgubbar, rensade och delade i bitar
½ dl vatten
3 dl socker
2 ½ msk potatismjöl

Koka jordgubbar och vatten i ca 10 min på svag värme. Ta bort skummet. Häll i socker och koka upp. Red av med potatismjöl. Färdigt! Håller ca 3-4 dagar i kylskåp, om det inte redan är uppätet innan dess!



Puttrande jordgubbskräm!

Kommentarer
Postat av: elida

Hihi, vet du, trots att vi inte har setts på eviga tider tänker jag alltid på dig så fort jag ser en jordgubbe!!

2010-12-09 @ 08:06:11
URL: http://elidaorichard.madeforyou.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0