Vecka 29

Tror att jag glömde skriva förra veckan, så nu hoppar vi två veckor fram i tiden! Har precis gått in i vecka 29 och det här händer då:

Gravid vecka 29

 

Barnet

Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.

Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu.

Vikt 1 400 gram.

Mamma

Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

Pappa/partner

Har du börjat boa än? Boande innebär att hemmet och rutinerna iordningställs och ses över inför den nya familjemedlemmens ankomst. Ni kanske köper barnvagn, skötbord, vagga och spjälsäng. Tänk på att vissa barnvagnsmodeller måste beställas i god tid. Var ska skötbordet stå? Vilken barnvagn har fått bäst i test? Måste vi ha en ny barnvagn? Vagga kanske ni inte behöver och spjälsängen kan ni kanske vänta med.

Boandet innebär också att ni organiserar hemmet på andra sätt. Lagar trasiga möbler. Flyttar eller renoverar. Städar i källaren. Målar om och tapetserar. Syr gardiner och vårdar kläder. Bygger ut och renoverar. Allt för att skapa ett välkomnande hem. Gör en lista på vad ni vill ska göras - men ställ inte alltför höga krav på er själva.


Jag började dagen med ett besök hos barnmorskan och fick än en gång kolla järnvärdet, mäta magen, lyssna på bebisens hjärtljud m.m. Allt såg jättebra ut! Känner mer och mer tryck mot revbenen som börjar bli lite ömma och börjar få lite svullna vader, men annars mår jag jättebra.

Tror nog att vi har kommit igång att "boa" lite här hemma faktiskt. Förra veckan gjorde vi ett riktigt kap på IKEA. Den spjälsäng vi hade kollat ut fanns nu i fyndhörnan, färdigmonterad och utan en skråma. Köpte den till en tredjedel av priset, helt perfekt! Fast nu står den i vardagsrummet istället, vi har fortfarande inte fått ordning på det lilla sovrummet än, även om vi har börjat röja upp där. Idag har vi hunnit med en snabb sväng på stan och köpt två nya byxor och en topp till mig. Det behövdes verkligen. För övrigt så hoppas jag snön försvinner och det blir vår snart, kommer inte kunna ha min vinterjacka många veckor till. Börjar ju få en stor mage som är i vägen! Annars har vi även städat lite här hemma idag (och ska fortsätta med det), men just nu börjar jag bli hungrig och hoppas att min kära sambo kommer hem med lite lunch åt mig snart =)

Kommentarer
Postat av: My

Hej

Ja tydligen boar vi också in oss, där lärde jag mig något nytt, vi är nog mer lik djuren än vi tror... Jag har tyckt om snön och kylan, äntligen fick vi en riktig vintern! Men nu håller jag med, det är dags för vår och värme! Ha det bra! /Kram

2010-02-24 @ 19:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0