Hallonmacarons

Ja som sagt, provbakade mina macarons igår. Och hur blev resultatet? Varierat kan vi väl säga men jag lyckades få ut många fina, fast lite väl små, macarons.

Först och främst så har jag nog aldrig bakat något som har producerat så mycket disk. Det blev flera skålar, kitchenaid med tillbehör, kastrull, slickepotter, mandelkvarn m.m. Fyllde nog nästan hela diskmaskinen. Sen så lyckades jag få med lite äggula i sista ägget jag knäckte, så det var bara att knäcka tre stycken nya. I ALLA ägg var det dessutom dubbla äggulor så vi fick 12 st över + äggvitan jag förstörde. Så vi åt en väldigt mäktig äggröra till frukost imorse...

Jag använde ett recept härifrån som är baserat på en italiensk maräng, med varm sockerlag i alltså. Eftersom jag räknar med att bjuda närmare 50 pers på fika så ville jag få ut så många macaroner(?) på en och samma sats. Det blev därför 4 st plåtar och en liten ugnsform med småkakor som skulle gräddas, kl 22 på kvällen...

Efter att jag spritsat ut smeten på alla plåtar och låtit dem stå till sig lite så hade jag väldigt höga förhoppningar om att lyckas. Jag kände det på mig helt enkelt! Men bilden får tala för resultatet.



Katastrof!

Denna omgång gräddades dessutom på silikonunderlaget som enligt Leila skulle vara så bra. Hmm...

Nåväl, funderade om macaronerna (hur säger man i plural egentligen? macaronsen..?) fick vila för kort stund och kanske ugnen var för varm. De har ju liksom brytit sig ur sitt lilla skal istället för att jäsa på höjden. Lät dem stå en stund till och satte ugnen på tio grader lägre (har digitala inställningar på ugnen så man kan vara rätt så exakt med graderna). Hoppades på bättre tur med resterande plåtar som dessutom hade vanligt hederligt bakplåtspapper.

När de stod i ugnen var jag tvungen att sitta med Agnes i soffan som hade en liten kvällssvacka och Anders fick ta över gräddningen, så jag kunde inte övervaka resultatet längre. Hur skulle det gå? Skulle det bli några macarons på dopet?

Perfekt resultat! Det gjorde susen!



Nu har jag massor av små minimacarons att bjuda på! Gjorde en smörkrämfyllning med hallonsmak som matchade den rosa färgen. Nästa gång ska jag prova att göra chokladmacarons med choklad- och kaffefyllning...



Goda små munsbitar!


Kommentarer
Postat av: Malin

MM! Vi kommer nog över om en kort framtid, hehe. :P

2010-08-18 @ 01:25:22
URL: http://criollo.blogg.se/
Postat av: Ida

MY GOD! det ser helt sjukt gott ut!! När sa du att jag kunde komma förbi, sa du?!?? :)

2010-08-18 @ 18:43:46
Postat av: Jenny

Frysen är laddad med macarons nu så det är bara att komma förbi! :) Och dom ÄR verkligen goda!!

2010-08-18 @ 21:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0