Vecka 36

Nu är vi i början av vecka 36 och det är mindre än 5 veckor kvar nu till beräknat förlossningsdatum den 17 maj (ska ju gå 40 hela veckor)! Det går fortfarande så otroligt fort, har en massa saker att fixa och pyssla med så att jag håller mig sysselsatt. Här är veckans gravidmail:

Gravid vecka 36

 

Barnet

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

Vikt 2 800 gram.

Mamma

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född.

Till vänster kan du läsa om förlossningen. Du kan läsa om sånt som smärtlindring, förlossningsställningar och hemförlossning. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen.

Kejsarsnitt

Ska du förlösas med kejsarsnitt? Ungefär tjugo procent av alla förlossningar är kejsarsnitt. Av dessa tjugo procent är 40 procent planerade och 60 är akuta snitt. Det finns många olika orsaker till varför en del barn föds med kejsarsnitt. Läs mer om kejsarnsitt under Förlossningen till vänster och se filmen om hur det går till.

Tvillingar

Om du väntar tvillingar kan det vara dags att föda nu. Vecka 36 till 37 är genomsnittslängden för en tvillinggraviditet.

Pappa/partner

Du har väl läst artikeln om Pappans/partnerns roll vid förlossningen. Se under Förlossningen till vänster.



Barnmorskan har inte kollat än om bebisen ligger tillrätta men det känns som om magen har sjunkit ned och den har lagt sig på rätt ställe. Ska inte kolla det förrän nästa vecka, så vi får väl se då. Men magen är i alla fall stooor nu =) Sover fortfarande lite halvdåligt om nätterna och imorse när jag vaknade vid åttatiden var jag så kissnödig så jag knappt tog mig ur sängen... (men då hade jag också sovit i ett sträck hela natten).

Igår tog jag med syster/"moster" till Uppsala och shoppade loss på IKEAs barnavdelning! Har nog köpt det mest nu! Påbörjade projektet med att skruva ihop skötbordet också men ni får vänta lite på bilderna, vill hinna fixa iordning lite först.

Här kommer en fin bild på magen som My tog i helgen då alla tjejer var och besökte mig!


Kommentarer
Postat av: Malin

Just nu verkar det som att vi kommer hem lite tidigare än väntat, så om du inte har hunnit skruva upp allt eller behöver bär-hjälp så ställer ja gärna upp. :)

2010-04-13 @ 21:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0