Bakstuga

Nu har vår kära Kitchen Aid gått på högvarv här hemma. Förutom småkakor så har vi även hunnit baka kanelbullar, Anders har gjort en päron- och chokladtårta, jag har gjort vit chokladmousse för ett helt kompani samt en fryst marängtårta helt på impuls.

Ikväll blir det fika med pärontårtan, som jag tror kommer bli väldigt god. Kanske borde låta Anders berätta mer om den i ett senare inlägg då det var han som gjorde den? Jag har i alla fall fina bildbevis på den som jag kan dela med mig av.



Imorgon blir det påsklunch ute i Gårdskär och jag har förberett en efterrätt tills dess, vit chokladmousse med hallon och blåbär. Blev 18 portioner av den (kommer mycket folk) så jag hoppas det kommer bli uppskattat. Kan avslöja att smeten var väldigt god och fluffig i alla fall! Det var i princip samma recept som till den mörka chokladmoussen jag gjorde för några veckor sedan.

Då man använder endast äggulan till moussen så fick jag väldigt mycket äggvita över. Vad ska man göra av den då? Det blev några vanliga småmaränger samt två stycken marängtårtbottnar. Hade även en skvätt grädde över som jag blandade med en halv burk lemoncurd, en ask hallon, lite hackad mörk choklad och en näve nötter. En riktig sötsyrlig smet som jag lade som fyllning mellan marängbottnarna och skjutsade in i frysen. En hel tårta på saker som blivit över sen allt bakande den här veckan! Tror jag sparar den i frysen tills mina tjejkompisar kommer över nästa helg, de förtjänar ju också en smaskig efterrätt!

Skulle gärna bjuda på bilder men min kamera vill inte samarbeta med datorn för tillfället, bilder kommer senare...

Kommentarer
Postat av: Mamma

Herregud vad ni bakar!!



hmm.. har köpt hem ingredienser till köttbullar o janson iaf.. jag är lite mätt på det, ätit det 2 dar i rad på jobbet.. men pappa är iaf sugen på påskmat, för mig kunde vi ta nåt annat.. S

2010-04-01 @ 22:40:01
Postat av: Ville Niskanen

Oh! Den såg fantastiskt ut!

2010-04-01 @ 22:51:09
URL: http://gaydar.blogg.se/
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Åh vad gott :D

2010-04-01 @ 23:03:47
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Maja

Åh vad mumsigt det ser ut:)

2010-04-01 @ 23:21:59
URL: http://mcaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0