Kryddornas guld

Jag brukar alltid påstå att bakning är som terapi för mig. Om jag känner mig lite nere eller på dåligt humör så blir det genast bättre av att röra i en muffinssmet eller slänga ihop en äppelpaj. Idag var en sådan dag. Har haft huvudvärk sen igår kväll, nästan migränliknande huvudvärk och har inte orkat gjort särskilt mycket under dagen. Älsklingen åkte iväg och storhandlade medan jag låg på soffan och därför fanns ett välfyllt skafferi med ingredienser för bakning. Så idag blev det lussekatter!

Vanligtvis skulle jag ha julbakat med min syster, men då hon inte ens befinner sig i Sverige under de närmsta veckorna så blev jag ensam med mitt julstök. När vi gör lussekatter ihop så är det jag som brukar svänga ihop degen och hon lyckas jämt göra de snyggaste bullarna. De ser perfekta ut varenda gång medan mina ser slarviga ut, något som min pedantiska sida inte brukar uppskatta! Men nu har jag fått tjuvöva utan henne, så nästa gång kanske mina blir lika fina =)

Saffranet har väl blivit rekorddyrt i år, om man ska tro tidningarna. Ett litet frimärksstort kuvert med ett halvt gram för nästan 40 kr. Jag som dessutom brukar vilja ha 2-3 paket i mina lussebullar gör att det blir ett dyrt julbak. Men i år har vi bunkrat upp på den fronten! När föräldrarna var i Turkiet i somras kom de hem med massor av kryddor, och bl.a. två stooora paket med saffran. Ett med vanlig mald saffran och ett paket saffransblommor. Tror de väger åtminstonde 12-15 gram styck, vill inte ens tänka på vad de hade kostat här hemma i Sverige. Kanske bäst man låser in dem på ett väl valt ställe ifall man blir rånad...



Så här ser de ut direkt från ugnen - är nog dags att provsmaka en!






Kommentarer
Postat av: Mamsen..

Åh, vilket härligt lussebak! Har bakat med dagisbarnen idag oxå, lussebullar.. Som ska sparas till lucia, men jag fick smaka en till fikat.. mums.. kramar!Ps.. vi hade inte lika mycket fin saffran i våra.. :-)

2009-12-01 @ 23:45:59
Postat av: Malin

Mäh! :O Baka lussebullar utan mig? Hmm, vet inte om ja tycker det är okej, när ja inte ens kan smaka.

Jag är visst i Sverige, den här helgen iaf. ;) Hehe

2009-12-04 @ 21:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0