Jordgubbsmousse

Förra veckan gjorde jag en midsommartårta och i den hade jag supermumsigt jordgubbsmousse! Det smakade verkligen sommar och kan ätas som det är med lite färska bär, underbart gott!

Här kommer receptet för den som vill prova:

Jordgubbsmousse (ca 3-4 portioner):
2 gelatinblad
250 g jordgubbar
1 dl strösocker
2 dl vispgrädde

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 min. Mixa jordgubbarna till en puré. Blanda purén med sockret och koka upp. Ta kastrullen från värmen. Ta upp gelatinbladen och smält dem i purén, sila (mycket viktigt för att slippa alla små kärnor) och låt svalna. Vispa grädden till ett fast skum och blanda försiktigt med purén, vispa ev. en gång till om moussen blev lite för lös. Ställ in i kylskåp tills det är helt kallt!

Det borde även gå bra att göra på andra bär, jag skulle vilja pröva med hallon eller blåbär!



Det var Anders som dekorerade den fina tårtan medan jag bakade tårtbotten och gjorde fyllningarna (den innehöll även vaniljkräm). Det är maränger som spritsades till längder och sen bröts i olika storlekar för att ställa längs sidorna. Lite grädde och jordgubbar ovanpå. Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0