Julie & Julia ... & Jenny?

Fredagkvällen har spenderats ensam med en godisskål och film. Varken sambo eller hund har varit hemma för att hålla mig sällskap, men det har inte gått någon nöd på mig. Lagade supergod middag på jätteräkor i tomatsås med pasta. Tror nog att jag har varit en italiensk hemmafru i något tidigare liv. Är ingen höjdare på svensk husmanskost och göra sås och potatis, men pasta och italiensk mat, det kan jag!

Tidigare i veckan fick vi hem en ny film, den heter Julie och Julia och är baserad på en verklig händelse om en kvinna som började laga mat på 1940-talet och skrev en kokbok om fransk matlagning. Det inspirerade senare en tjej på 2000-talet att börja laga mat och pröva alla hennes 524 recept på ett år och samtidigt blogga om det. En film helt i min stil!

Filmen var jätteinspirerande och jag skulle också vilja pröva något sådant! Kanske inte så många recept under ett helt år men kanske pröva åtminstone pröva ett nytt recept i veckan från någon av alla de kokböcker vi har. Hur ofta lagar man egentligen en helt ny maträtt? Oftast hamnar man väl i vardagsträsket och det blir samma gamla köttbullar och makaroner när inspirationen tryter, och vi har inte ens blivit småbarnsföräldrar än... Det borde verkligen bli ändring på det, tänk vad många maträtter man missar bara för att man inte orkar slå upp ett nytt recept eller för att det verkar krångligt att laga en ny maträtt.

I vardagsrummet har vi en hel bokhylla med kokböcker, matnördar som både jag och älsklingen är. Vi bläddrar i dem i början och kanske får lite inspiration någon gång ibland, men vi lagar aldrig regelbundet mat ur dem. Därför vore det roligt att i alla fall försöka laga något helt nytt en gång i veckan ur en gammal hederlig kokbok. Det kanske vore något att blogga om också? Det ska jag göra! Vilken kokbok ska vi börja med, Jamie Oliver, Gordon Ramsey, Per Moberg, Leif Mannerström? Vi har ju som sagt en hel del att välja mellan.



Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja, visst var den filmen bra.. Såg den när jag o pappa var i Sundsvall.. :-)

2010-02-26 @ 23:21:22
Postat av: My

Det var en bra idé Jenny att skriv om nya recept du prövar, behöver själv inspiration och man blir ju inspirerad att testa recept andra lagar och rekommender. Så nu väntar jag på en spännande god rätt, helst inte för krånglig! /Kram

2010-02-26 @ 23:42:20
Postat av: Missne

Vad som helst, så länge vi slipper bilder på Moberg!

2010-02-27 @ 00:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0